Program Koła Młodych Przyrodników ma do odegrania ważną rolę w prowadzeniu edukacji na rzecz poznania przyrody przez dzieci naszej szkoły.
Jest tak skonstruowany, aby uczniowie dostrzegli w swoim najbliższym otoczeniu różnorodność ciekawych zagadnień przyrodniczych Jest on kierowany do uczniów kl.IV-VI szczególnie interesujących się zagadnieniami środowiska przyrodniczego. Treści będą realizowane na zajęciach pozalekcyjnych raz w tygodniu, w wymiarze jednej godziny, przez cały rok.
Program obejmuje cztery bloki tematyczne
- Drzewa i krzewy najbliższej okolicy
- Przyroda pod mikroskopem
- Parki narodowe i krajobrazowe
- Zioła darem natury
CELE I ZADANIA PROGRAMU
Zajęcia ,w ramach Koła Młodych Przyrodników, mają za zadanie nauczyć uczniów korzystania z różnych źródeł wiedzy przyrodniczej ze szczególnym uwzględnieniem własnych doświadczeń i obserwacji. Uczestnictwo w zajęciach daje uczniom możliwość samorealizacji, poszerzenia własnych horyzontów, łączenie teorii z praktyką, wyrobienie samodzielności w pracy laboratoryjnej oraz swobodnego posługiwania się mikroskopem, wyposażenie uczniów w umiejętności hodowlane i pielęgnacyjne, obcowania z przyrodą oraz uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego ich świata.
ZAKRES TREŚCI I SZCZEGÓŁOWE CELE DLA KAŻDEGO BLOKU TEMATYCZNEGO
I DRZEWA I KRZEWY NAJBLIŻSZEJ OKOLICY – 6 GODZ.
Zakres treści
Gatunki drzew i krzewów naszej okolicy.
Ochrona drzew przed szkodnikami.
Choroba kasztanowców.
Sposoby zwalczania szrotówka kasztanowcowiaczka.
Ptaki – sprzymierzeńcy człowieka w walce ze szkodnikami.
CELE EDUKACYJNE W ZAKRESIE
Wiadomości:
Uczeń:
- zna nazwy gatunkowe drzew i krzewów w okolicy szkoły
- zna cykl rozwojowy szrotówka kasztanocowiaczka
- zna sposoby zwalczania szkodnika kasztanowców
- umie wymienić gatunki ptaków odżywiających się owadami
Umiejętności:
- stosuje binominalne nazewnictwo
- dokonuje obserwacji zmian w wyglądzie kasztanowców
- korzysta z fachowych źródeł wiedzy przyrodniczej
- podejmuje działania w celu ratowania kasztanowców
- uzasadnia ochronę drzew przed wycinaniem
Postaw
- aktywnie władcza się do akcji „Ratujmy kasztanowce”
- zachęca kolegów do działań proekologicznych
II PRZYRODA POD MIKROSKOPEM – 6 GODZ.
Zakres treści:
Budowa mikroskopu.
Sposób mikroskopowania.
Sporządzanie preparatów wodnych.
Różnorodność komórek roślinnych.
Rozróżnianie elementów budowy komórek roślinnych.
CELE EDUKACYJNE W ZAKRESIE
Wiadomości
Uczeń:
- zna budowę mikroskopu
- zna zasady mikroskopowania
- zna budowę komórki roślinnej
umiejętności:
- potrafi prowadzić obserwację mikroskopową i relacjonować ją
- wykonuje staranny rysunek obserwowanego obiektu
- oblicza powiększenie obrazu
- wybarwia ziarna skrobi
- korzysta z fachowej literatury
postaw
- szanuje sprzęt do mikroskopowania
- utrzymuje porządek na stanowisku pracy
- czuje się odpowiedzialny za sprzęt do mikroskopowania
III PARKI NARODOWE I KRAJOBRAZOWE – 10 GODZ.
Zakres treści:
Kto jest odpowiedzialny za ochronę przyrody.
Parki narodowe w Polsce.
Poznajemy pomniki przyrody naszej okolicy.
Formy ochrony przyrody w naszej gminie.
Parki krajobrazowe Ponidzia.
Flora i fauna parków Ponidzia.
Walory geologiczne i morfologiczne parków Ponidzia.
Spotkanie z pracownikiem Parków Krajobrazowych Ponidzia.
CELE EDUKACYJNE W ZAKRESIE
Wiadomości:
Uczeń:
- zna formy ochrony przyrody
- wie, kto ustanawia prawo dotyczące ochrony przyrody
- zna pomniki przyrody swojej okolicy
- zna nazwy parków narodowych w Polsce
- zna definicję parków krajobrazowych i narodowych
- wymienia charakterystyczne nazwy zwierząt i roślin dla parków Ponidzia
- rozumie podstawowe pojęcia geologiczne
- wymienia nazwy parków występujących na Ponidziu
- wie, jakie rośliny nazywamy kserotermicznymi
umiejętności:
- wyjaśnia potrzebę i konieczność ochrony przyrody
- opisuje pomniki przyrody
- wskazuje na mapie położenie parków
- omawia zasady zachowania się na obszarach chronionych
- uzasadnia potrzebę tworzenia parków narodowych i krajobrazowych
- wyszukuje w różnych źródłach informacji na temat parków
- wykonuje album na temat „Świętokrzyski Park Narodowy”
postaw:
- czuje się współodpowiedzialny za ochronę środowiska
- zachęca innych do ochrony przyrody
- zachowuje się na terenach chronionych zgodnie z przyjętymi, dla tych miejsc, zasadami
IV ZIOŁA DAREM NATURY- 8 GODZ.
Zakres treści
Stosowanie ziół w przeszłości.
Zioła dziko rosnące i zioła uprawiane.
Uprawa ziół w doniczkach.
Lecznicze właściwości ziół.
Zioła stosowane w kosmetyce i kuchni.
Preparaty zielarskie.
CELE EDUKACYJNE W ZAKRESIE
Wiadomości:
- zna podstawowe pojęcia dotyczące preparatów ziołowych
- zna zastosowanie wybranych ziół w lecznictwie
- wie, które zioła używane są w kuchni
- wie, które zioła najczęściej wykorzystywane są w przemyśle kosmetycznym
- wie, jak uprawiać zioła w domu
Umiejętności:
- rozumie, że zioła można stosować jako lekarstwa po konsultacji lekarskiej
- rozpoznaje i nazywa rośliny zielarskie
- używa prawidłowych nazw preparatów zielarskich
- potrafi założyć hodowlę ziół w domu
- potrafi założyć zielnik
Postaw:
- zachęca rodziców do uprawy ziół w domu i wykorzystywania ich w codziennym jadłospisie
- uprawia zioła w domu
- stosuje zioła w sposób świadomy
PROCEDURY OSIĄGANIA ZAMIERZONYCH CELÓW
Cele będą osiągane poprzez zdefiniowanie podstawowych pojęć dotyczących poszczególnych zagadnień. Służyć temu będą metody samodzielnej pracy uczniów z literaturą . dyskusja – budowanie definicji z elementów wiedzy.
Aktywna postawa uczniów poprzez rozwiązywanie zadań w czasie wycieczek i obserwacji. Wykonywanie zielników. To sposób na zdobywanie i utrwalanie wiedzy przyrodniczej.
Przedstawienie konkretnych działań z zakresu ochrony przyrody na przykładzie szczepienia kasztanowców.
EWALUACJA
Zadaniem ewaluacji jest zbieranie i analiza danych w celu oceny programu pod względem atrakcyjności i skuteczności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przez uczniów.
Ewaluacja programu odbywać się będzie poprzez obserwację zaangażowania dzieci podczas zajęć, pozytywną zmianę ich postaw oraz analizę prac i ankiet dzieci.
opracowała mgr Małgorzata Pyrek